Samedi 20 avril 2024
jeudi 18 juillet 2019

Revue de presse, 18 juillet

Philippines

« President Rodrigo Duterte’s violent crackdown has left 20,000 dead, and in a devout country, he has repeatedly hurled insults at bishops, the pope, and even God. But only a handful of Catholic activists are brave enough to speak out » — The Catholic rebels resisting the Philippines’ deadly war on drugs (Adam Willis, The Guardian)

« Les douze jeunes renvoyés devant le tribunal correctionnel de La Roche-sur-Yon ce jeudi 18 juillet ont déjà été sanctionnés par leur école, l’Institut catholique d’enseignement supérieur (Ices) » — Vendée: 12 étudiants d’un institut catholique en procès après la dégradation d’un stand LGBT (Aude Bariéty, Le Figaro)

Eglise catholique

« Monica Ashour, co-founder and executive director of the Theology of the Body Evangelization Team, on the key to a sound Christian anthropology of love and sexuality » — St. John Paul II Was Right: The Relevance of the Theology of the Body (Solène Tadié, National Catholic Register)

« In Kirchengemeinden, auf Konzerten und in den Wohnzimmern junger Christen läuft Worship-Musik. Die Musik stammt aus den Freikirchen der USA und erobert in Deutschland auch die katholische Kirche. Sie hat großes Potential, doch könnte sie nicht auch Jung und Alt in der Kirche trennen? » — Worship, die radiotaugliche Kirchenmusik (Tobias Schulte, Katholisch.de)

Bouddhisme

« In January, Buddhist Global Relief chair Ven. Bhikkhu Bodhi gave the keynote address at a conference on ‘Buddhism and Women’s Liberation’ in Bodhgaya, India. Here is a lightly edited version of his address » — A Buddhist Perspective on Women’s Liberation (Bhikkhu Bodhi, Lion’s Roar)

Médias

« Al 28 jaar kijkt paus Franciscus geen televisie meer; het resultaat van een belofte die hij op 16 juli 1990 deed en waaraan hij zich stipt hield » — Paus Franciscus kijkt al 28 jaar geen tv meer (Kerknet)

Opinion

« Nous nous interrogeons sur le vernis scientifique de l’opinion rédigée par Fadila Maaroufi, parue dans La Libre du 16/07/2019. Si le port du voile est l’obsession de ces femmes minorisées, pourquoi revendiquent-elles alors le droit de travailler et d’étudier au nom des valeurs démocratiques de tout état de droit, et pourquoi l’autrice rédige-t-elle un article à charge des personnes qui le portent ? » — Non, nous ne sommes pas les porte-drapeaux de l'islamisme (Une opinion de Saïda El Khonssi pour de collectif féministe "Kahina" et de Ihsane Haouach pour le collectif "les cannelles", La Libre Belgique)

« Guardian readers respond to our editorial on the decline of organised mainstream Christianity » — What role can religion play in modern Britain? (Letters, The Guardian)