Lundi 29 avril 2024
samedi 27 septembre 2014

Revue de presse hebdo, 27 septembre

Canada

Two new Muslim attractions should help dispel negative stereotypes of Islam, Canadian Prime Minister Stephen Harper said. The country’s first museum of Islamic art opened Sept. 18 in the heart of Canada’s largest city, Toronto. An adjacent Ismaili center is expected to follow. Harper and the Aga Khan, spiritual leader of the world’s 15 million Ismaili Muslims, attended a ceremony last week inaugurating the $300 million complex — Toronto Welcomes Ismaili Center, Museum, To Dispel Stereotypes About Islam (Ron Csilag, Religion News Service/Huffington Post)

South Africa

The first outwardly gay-friendly mosque in Cape Town opened for afternoon prayers on Friday amid backlash from the local Muslim community. The site, named 'Open Mosque', is the project of U.K.-based Muslim academic Taj Hargey who told BBC he intended it to be a place for "open-minded people" in an effort to counter Islamic radicalism. In addition to welcoming worshippers who identify as gay, the mosque is open to Muslims of all sects as well as those from other faiths, and women will be able to lead prayers — Cape Town’s New Gay-Friendly ‘Open Mosque’ Welcomes All Religions, Genders And Sexual Orientations (Antonia Blumberg, Huffington Post)

USA

Cela ne pouvait arriver qu'aux États-Unis – encore que – et dans ce cas, spécifiquement en Floride, où le taux de vitamine C donne des explosions d'idées. Dans les écoles publiques du comté d'Orange, un livre a été massivement distribué, Satanic Children's Big Book of Activities. Un ouvrage de coloriage pour les jeunes, qui contient tout ce que l'on attend : puzzle, jeux, dessins... orientés autour de la Gloire de Satan ! — Promouvoir Satan chez les élèves, contre l'obscurantisme religieux (Actua Litté)

Royaume-Uni

La campagne #NotInMyName, lancée par les musulmans britanniques et reprise notamment en France, montre que les musulmans se sentent obligés d'exprimer leur rejet de l'organisation terroriste et de justifier leur foi — Les musulmans n'ont pas à s'excuser pour l'Etat islamique ! (Mehreen Khan, Le Courrier International)

Ibrahim Kamara, 19, died just months after Abdullah Deghayes, casting an unwelcome spotlight on the local Muslim community — Brighton mosque laments deaths of two teenagers turned jihadis in Syria (Karen McVeigh, The Guardian)

Dertig jaar na de wanpraktijken in het Lommelse tehuis Tamar, waar in de jaren zeventig honderden vrouwen door kloosterzusters gedwongen werden tot adoptie, gaan de Belgische bisschoppen moeders helpen met hun zoektocht naar hun afgestane baby’s. Maar excuses komen er niet — Kerk helpt moeders hun baby’s vinden (De Standaard)

Islam

More than 120 Muslim scholars from around the world joined an open letter to the “fighters and followers” of the Islamic State, denouncing them as un-Islamic by using the most Islamic of terms. Relying heavily on the Quran, the 18-page letter released Wednesday (Sept. 24) picks apart the extremist ideology of the militants. “The letter is written in Arabic. It is using heavy classical religious texts and classical religious scholars that ISIS has used to mobilize young people to join its forces,” said Awad. “This letter is not meant for a liberal audience” — Muslim Scholars Release Open Letter To Islamic State Meticulously Blasting Its Ideology (Lauren Markoe, Religion News Center/Huffington Post)

Gender

Au cours des derniers mois, les mobilisations françaises contre l’ouverture du mariage et de l’adoption aux unions de même sexe ont défrayés la chronique, tant en France qu’à l’étranger. Ces opposants ne refusent pas seulement le droit de se marier ou de devenir parents aux couples homosexuels, mais dénoncent aussi ce qu’ils appellent l’ « idéologie » ou la « théorie du genre». Selon eux, cette « idéologie/théorie », qui nierait l’altérité sexuelle et refuserait de penser les relations entre hommes et femmes sur le mode de la complémentarité, constituerait une dangereuse menace pour l’humanité. Un colloque international organisé par l’ULB a analysé cette attaque des libertés fondamentales — «Habemus Gender ! Déconstruction d’une riposte religieuse » (CLAV)

Terrorisme

Gilles de Kerchove, coordinateur européen de la lutte contre le terrorisme, était l'invité de Matin Première ce vendredi. Pour lui, rien de mieux que "la prévention" pour éviter de créer de nouveaux jihadistes — Eviter la stigmatisation et améliorer l'intégration pour stopper le jihadisme (RTBF)

Médias

Ce jeudi, Monseigneur Léonard était l’invité de Joëlle Scoriels dans «69 minutes sans chichis» sur la RTBF — Mgr Léonard à «69 minutes sans chichis» :«Si les gens me détestent, ce n’est pas important» (L'Avenir)