Lundi 29 avril 2024

Revue de presse, 20 décembre

Revue de presse, 20 décembre Photo : Issagm

Research

"People with no religious affiliation now make up the third-largest global group in a new study of the world's faiths - coming after Christians and Muslims but just before Hindus. The study, based on extensive data for the year 2010, also showed Islam and Hinduism are the faiths most likely to expand in the future while Judaism has the weakest growth prospects" — You wouldn't believe it… but having no religious affiliation is now world's third biggest 'faith' after Christianity and Islam (MailOnline)

UK

"Rabbi Ephraim Mirvis has been confirmed as the next chief rabbi, replacing Lord Sacks, who is stepping down as the leader of Britain's Orthodox Jewish community next September after 22 years" — Ephraim Mirvis has been chosen as the next chief rabbi (Sam Jones, The Guardian)

"The chair of the lay house of the Church of England's General Synod, which controversially rejected legislation to create female bishops last month, is to face a vote of no confidence amid accusations that his stance on the issue "directly undermined" the next archbishop of Canterbury and caused the church "reputational damage"" — Female bishops: chair of house of laity faces vote of no confidence (Sam Jones, The Guardian)

"A Church of England Primary school has written to parents to explain that a male teacher will be returning after Christmas as a woman" — Shock at CofE school where Mr Upton will return after Christmas as Miss Meadows (James Tozer and Nazia Parveen, MailOnline)

"Parents have renamed a Christian primary school the 'Scrooge Academy' after it banned Christmas from the timetable. Oasis Academy has decided there will be no nativity play for its pupils because of its poor academic performance" — ‘Scrooge Academy’: Parents’ fury as Christian primary school bans Christmas nativity play from the timetable (Martin Robinson, MailOnline)

Ireland

"Abortion will be legalised in Ireland but only when it is used as a last resort if there is a real and substantial risk to a woman's life, the Irish government has said" — Irish abortion law clarified for pregnancies that threaten mothers' lives following death of pregnant Indian woman (David McKittrick, The Independent)

Suisse

"Récemment nommée professeure assistante à l’Institut de sciences sociales des religions contemporaines, Irene Becci revient à l’UNIL plus de quinze ans après y avoir faitses études en sociologie. Le coeur de ses recherches: la religion en milieu carcéral" — Religion emprisonnée (Sophie Badoux, ProtestInfo)

Scientology

"A judge has refused a member of the Church of Scientology the right to marry in a Scientology chapel because it is not a place of “religious worship” and the movement is “a philosophy concerned with man”" — Scientology chapel not a place of worship, rules judge (Ruth Gledhill, The Times)

Fin du Monde

"La fin du monde est aussi ancienne que les civilisations elles-mêmes. Des dizaines de date d'apocalypse ont été prophétisées depuis l'Antiquité. Les Romains, Luther, Christophe Colomb, une poignée de papes ou le couturier Paco Rabanne ont cru que la fin des temps les guettait. Alors que le 21 décembre 2012 obnubile de nombreux amateurs de l'étrange, Le Figaro, avec l'aide de l'universitaire Jean-Noël Lafargue, auteur de l'ouvrage Les fins du monde (1), revient sur quelques-unes des prédictions les plus marquantes" — Douze fins du monde qui ont fait date (Constance Jamet, Le Figaro)

"L'apocalypse est annoncée pour le 21 décembre 2012. Mais qui est à l'origine de cette rumeur et comment s'est-elle répandue? Pourquoi cette date ? Comment le monde doit-il prendre fin ? Que vient faire le village de Bugarach dans cette histoire ?" — Ce que vous devez savoir sur «la fin du monde» (Tristan Vey et Cyrille Vanlerberghe, Le Figaro)

"Sur place ou sur Internet, l’Église catholique de l’Aude cherche à assouvir la soif de sens de ceux que fascine la « fin du monde » annoncée pour demain, 21 décembre, par une pseudo-prédiction" — À Bugarach, les catholiques veulent soulager la « faim du monde » (Céline Hoyeau, La Croix)

"Benoît XVI a accepté mercredi 19 décembre la démission de S. B. Emmanuel III Delly, patriarche de Babylone des chaldéens, âgé de 85 ans. Élu en 2003, peu après l’invasion américaine, il aura accompagné les chrétiens d’Irak pendant l’une des pages les plus sombres de leur histoire" — Démission du patriarche chaldéen Emmanuel III Delly (François-Xavier Maigre, La Croix)

Cinéma

"La compagnie qatarienne Alnoor Holding, chargée de réunir les fonds pour la production d’un film sur la vie du prophète Mohammed, a annoncé le mardi 18 décembre, l’augmentation de son budget à 1 milliard de dollars (soit 750 millions d’euros) contre 1,5 million prévu en 2009" — Budget d’un milliard de dollars pour un film sur la vie du prophète Mohammed (P.G.-S., La Croix)