Samedi 04 mai 2024
jeudi 3 octobre 2013

Revue de presse, 3 octobre

Revue de presse, 3 octobre Photo : Wikimedia Commons / Mu

"L'un des pires attentats antisémites depuis la Seconde Guerre mondiale en France est peut-être sur le point d'atteindre sa conclusion judiciaire, trente-trois ans très exactement après les faits. Après avoir échappé de nombreuses années à la justice, son auteur présumé pourrait bien être extradé vers la France avant la fin de l'année" — Attentat de la rue Copernic : vers une conclusion judiciaire pour les victimes ? (Fait Religieux)

Australia

"The Catholic church has admitted grave faults in its dealings with victims of sex abuse by priests. The peak body that represents the church, the Truth Justice and Healing Council, has reported shoddy record-keeping, secrecy, inconsistent outcomes and lack of effective supervision of the dioceses and religious orders responsible for the care of victims" — Catholic church admits grave faults in dealing with Australian abuse victims (David Marr, The Guardian)

UK

"A free school accused of imposing strict Islamic practices and a compulsory religious dress code on pupils and staff has been closed with immediate effect following an Ofsted inspection. Although Ofsted has refused to speak about its review of Al-Madinah in Derby while a second day of inspection takes place, the BBC said it understands yesterday’s findings were so damning that the school’s acting head was left with no choice but to shut it down immediately" — Derby school Al-Madinah closed after facing accusations of imposing strict Islamic practices (John Hall, The Independent)

"A controversial Muslim school where staff were forced to wear the hijab has temporarily closed after concerns were raised by Ofsted inspectors. They were called to the Al-Madinah free school in Derby to investigate a series of concerns, including claims that girls were made to sit at the back of classes" — 'Compulsory hijab' school is shut down: Ofsted findings 'so damning that head had no choice' (Lucy Osborne, MailOnline)

"Jane is a good school teacher and proud of it. She lives in a handsome, detached house surrounded by neatly mowed lawns on the outskirts of Derby, with her husband and three pet cats. For nearly 20 years, she has taught history, geography and religious studies in schools throughout the East Midlands city. In all that time, there has never been one word of complaint against her from head teachers, parents or pupils" — Devoted teacher reveals why she quit a Muslim school after being told this business suit was indecent (Sue Reid, MailOnline)

Allemagne

"Les chantiers du G8 (3/4) Dans son entretien aux revues jésuites, le pape a reconnu la nécessité de « réfléchir  sur la place précise des femmes, aussi là où s’exerce l’autorité » dans l’Église. En Allemagne, les évêques se sont récemment engagés à avancer sur le sujet" — En Allemagne, les femmes veulent participer au gouvernement de l’Eglise (Anne-Bénédicte Hoffner et Camille Le Tallec, La Croix)

"François, le souverain pontife qui décoiffe, a décidé de tacler la vision vaticano-centrique du Saint-Siège. Ses signes d’ouverture sont considérables. Les médias n’en reviennent pas" — Le pape superstar, même Obama le dit (Olivier Perrin, Le Soir)

"Le pape François risque d'apparaître "relativiste" enclin à ne pas donner une valeur absolue aux dogmes-, dans son interview au quotidien Repubblica, estimaient mercredi des experts du Vatican, décelant un malaise à propos de sa liberté d'expression" — Malaise autour une interview du pape François (AFP, La Libre Belgique)

Bible

"Dans l’imagerie populaire, le fruit défendu est une pomme. Pourtant, cette dernière n’apparaît nulle part dans la Bible…" — Le fruit défendu, une savoureuse énigme (Delphine Horvilleur, Le Monde des Religions)

Exposition

"L'artiste espagnol Gonzalo Orquin a dû couvrir des photos qui devaient être exposées à la galerie de l'Opéra de Rome, parce qu'il a été menacé de poursuites judiciaires par le Vatican. La série Trialogoreprésente des couples en train d'échanger un baiser plus ou moins langoureux dans des églises romaines. Parmi celles-ci, de nombreux couples de même sexe" — Le Vatican fait censurer une exposition de photos (Fait Religieux)